In de OTIB Nieuwsbrief van 21-09-2017 staat een mooi artikel van OTIB met onze collega Anne Marie waarin zij aangeeft hoe belangrijk ons personeel voor ons is en hoe wij hen zo goed mogelijk proberen te volgen en stimuleren in hun individuele ontwikkeling door middel van een nieuw P&O-systeem.

 

De mens staat altijd centraal, ook binnen het bedrijf

Technisch aannemings- en telecombedrijf Alfatech in Amersfoort beschouwt techniek als mensenwerk. Daarom staat de mens zowel buiten als binnen het bedrijf centraal. Als P&O-professional draagt Anne Marie Boersema hier graag aan bij: “Ook voor ons bedrijf zijn de medewerkers het grootste goed. Daar zorg je dan ook graag voor!”

In dertien en een half jaar tijd is Alfatech gegroeid tot een bedrijf met zo’n zestig medewerkers. Voor Anne Marie Boersema (39) is dit een mooie uitdaging. Want werken voor zestig collega’s betekent voor haar werken aan de ontwikkeling van zestig mensen met verschillende kennisniveaus, vaardigheden én ambities.

Meer dialoog
Hoewel Anne Marie geen directe P&O-collega’s om zich heen heeft, krijgt ze in haar werk wel goede ondersteuning: “Sinds vorig jaar werken we met OTIB-skillsmanager en sindsdien loopt het volgen en stimuleren van de individuele ontwikkeling van mijn collega’s veel gestroomlijnder.” Het volgen van een workshop, de introductie voor de medewerkers en het voeren van een-op-eengesprekken hebben op iedereen in het bedrijf invloed gehad. “Voorheen was in de functionerings- en beoordelingsgesprekken de insteek van de leidinggevende vaak leidend. Maar tegenwoordig bereiden zowel de leidinggevende als de medewerker zich goed op deze gesprekken voor. De gesprekken zijn hierdoor veel meer dialogen geworden waarin veel meer samen wordt gewerkt aan de ontwikkeling van kennis en vaardigheden.”

Meer inzicht
Omdat OTIB-skillsmanager ook inzicht biedt in de mate waarin je als bedrijf marktconform werkt, bracht OTIB-skillsmanager binnen Alfatech ook iets anders aan het licht. “OTIB-skilsmanager gaf ons de bevestiging dat wij onze medewerkers goed belonen. Dit betekent dat wij als bedrijf qua inzet dan ook best wat van onze werknemers mogen vragen. Daarom zetten we werkinhoudelijk in op het dragen van meer of andere verantwoordelijkheden, bijvoorbeeld op het terrein van kennisvergroting of het volgen van een opleiding tot praktijkopleider.”

P&O-vakmanschap
Met de snel veranderende technologieën en wensen van zowel klanten als medewerkers in de branche, vindt Anne Marie haar P&O-vakmanschap alleen maar leuker geworden. “Ik ben als administratief medewerkster in het bedrijf begonnen en ben, onder meer via het volgen van de OTIB-cursus Praktisch Personeelsmanagement, langzaam maar zeker in het P&O-vak terechtgekomen. Dit bevalt mij nog steeds goed, zeker omdat ik het gevoel heb dat ik mij nog dagelijks in het P&O-vak aan het ontwikkelen ben. Zo ben ik op dit moment bijvoorbeeld het personeelshandboek aan het updaten en merk ik dat ik hier allerlei nieuwe P&O-inzichten in kwijt kan.”

P&O-uitdagingen
Grote P&O-uitdagingen ziet Anne Marie ook binnen het bedrijf. “We moeten als bedrijf up to date zien te blijven door mee te gaan met de tijd en door slimmer te werken. Vandaag de dag kan dit niet meer met het simpelweg voorschrijven van verplichte trainingen. In plaats daarvan zetten we daarom actief in op persoonlijke vakmanschapsontwikkeling en gaan we daarnaast op zoek naar scholing die zo goed mogelijk aansluit op de wensen van bestaande en nieuwe klanten.”

Open deur
In haar werk is Anne Marie zich sterk bewust van het belang van goede communicatie. “De rol van P&O wordt gaandeweg steeds zichtbaarder in het bedrijf. Dit geldt zowel voor de directie en de leidinggevenden als voor de medewerkers. Iedereen weet mij inmiddels te vinden, of het nu gaat over het opstellen van een contract, het beantwoorden van wetgevingsvragen of over het strategisch meedenken over het bedrijfsbeleid. Het ligt vast ook aan de goede sfeer in het bedrijf, maar mijn deur staat dan ook altijd open!”