Schoolopdracht brengt circulaire bedrijfsvoering in beweging
Alfatech hecht veel waarde aan de ontwikkeling van medewerkers. Zo ook voor collega Eric Vreijling. Eric is 44 jaar, samenwonend en vader van 2 kinderen. Hij heeft met zijn diploma elektrotechniek in de afgelopen jaren bij verschillende bedrijven gewerkt. Inmiddels is hij vier jaar werkzaam bij Alfatech en doorgegroeid naar een veelzijdige functie waarin hij zich onder andere bezighoudt met; inkoop, sales en applicatiebeheer.
Eric: “De diversiteit in mijn werk vind ik heel leuk, maar de groei in mijn functie voelde vooral als een stap opzij. Ik wilde meer uitdaging en zocht naar een stukje theoretische verdieping. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een passende hbo-opleiding.”
Ruimte voor ontwikkeling
Twee jaar geleden begon Eric in goed overleg met zijn werkgever met de deeltijd bachelor Bedrijfskunde aan de CHE. “Voordat ik de definitieve keuze maakte voor de opleiding ben ik al in gesprek gegaan met mijn werkgever. Er staat gemiddeld 20 studie-uren per week voor de opleiding. Daar schrok ik wel even van, want ik heb ook nog een gezin. Ik heb mijn werkgever de werkgeversbrochure gegeven. Daarin staat duidelijk omschreven wat een deeltijdopleiding voor hem betekent, want deze opleiding doe je écht samen. We hebben een overeenkomst kunnen sluiten en ik kan nu onder werktijd ongeveer acht uur per week besteden aan de opleiding. Denk aan gesprekken, interviews, onderzoek en het uitwerken van verslagen. De rest doe ik in de avonden en weekenden. De samenwerking met mijn werkgever maakt de opleiding haalbaar.”
Circulaire bedrijfsvoering bij Alfatech
Tijdens zijn opleiding ging Eric aan de slag met bedrijfskundige vraagstukken uit de organisatie. Zo kwam afgelopen jaar circulaire bedrijfsvoering aan bod. Na een theoretische verkenning is hij in de praktijk op zoek gegaan naar aanknopingspunten. Eric: “Voor zover ik wist, sorteerden we afval en retourmaterialen en hield het daar wel een beetje mee op. Dus ben ik door het magazijn gaan lopen om te kijken wat we allemaal weggooien. Niet in de container, maar in de sortering. Denk aan staal, koper en elektrakabels. Ik was op zoek naar wat we kunnen hergebruiken. Toen kwam ik erachter dat we oude straatkastjes uit het veld weghalen en opknappen om vervolgens opnieuw in te zetten. Daarmee voorkomen we dat een klant een nieuw product koopt. Alfatech zag dit vooralsnog als onderdeel van kostenbesparing en niet in het jasje van circulaire economie.”
Eric is daarom in gesprek gegaan met zijn CCO over de potentie die hierin zit voor zowel Alfatech als de klant. Hij werd enthousiast, is met de klant gaan praten en vervolgens is het balletje gaan rollen.
De volgende stap
Inmiddels is zijn schoolopdracht afgerond, maar voor Alfatech houdt het hier zeker niet op. Eric: “We hebben nog steeds een restproduct, namelijk de kast – het stalen omhulsel – zelf. Ook die kan opnieuw ingezet worden. Daarover zijn we nu in gesprek met de klant en de leverancier. Het idee is om onderdelen die kapot zijn, bijvoorbeeld scharniertjes, in te kopen bij de leverancier, zodat we met minimale input de kasten op kunnen knappen. De leverancier heeft momenteel last van vertraagde materiaallevering, stijgende grondstofprijzen en daardoor teruglopende orders. Zij staan daarom te trappelen om mee te werken aan dit circulaire project. De klant heeft nog 1000 kasten in het veld staan. Daarvoor willen we graag een circulair straatje maken om de kasten op te knappen en opnieuw in te zetten of door te verkopen. Die zijn aanzienlijk goedkoper. Circulaire economie komt nu écht op gang door de prijsstijgingen overal.”
Het lijkt Eric ontzettend gaaf om in de toekomst een projectteam op te zetten waarin hij en collega’s samenwerken met klanten, concurrenten en leveranciers. Die ketenaanpak maakt de circulaire economie echt een succes. Eric: “En dan te bedenken dat mijn schoolopdracht hier de aanleiding van is. Ik heb iets gesignaleerd, anderen weten te enthousiasmeren en de zaak in beweging gekregen rondom circulaire bedrijfsvoering.”